ThemeTalk

Waarom je niet met Efteling-fans moet sollen

Sommige groepen fans moet je niet boos maken. Voor je het weet heb je op sociale media te maken met honderden boze liefhebbers die nare dingen over je bedrijf zeggen, wat dan vaak nog jaren op blijft duiken in je zoekresultaten op Google. In Amerika hebben veel bedrijven de les geleerd om geen grappen te maken over Beyoncé. In Nederland leerde reclamebureau Buutvrij for life dat ze niet moeten sollen met Efteling-fans.

Het Amsterdamse reclamebureau had begin maart 2018 een personeelsuitje in de Efteling. Dat heeft de rest van de bezoekers ook geweten: op talloze plekken in het park waren stickers van het bedrijf terug te vinden. Pretparknieuwssite Looopings maakte een overzicht van het vandalisme: Buutvrij-stickers op palen, muurtjes, hekken, attractie Baron 1898 en zelfs ín een decor van Fata Morgana.

Het maken van reclame in de Efteling is zonder toestemming verboden volgens het parkreglement. Ook is het ongevraagd plakken van stickers op andermans eigendom strafbaar. Het wordt gezien als een vorm van vernieling.

Het reclamebureau werd door Looopings om opheldering gevraagd en reageerde op zijn zachtst gezegd laconiek: de Efteling moest het vooral als compliment opvatten en ze wilden best de stickers weghalen, maar daar moest dan wel gratis entree tegenover staan. De eigenaar van Buutvrij for life, Reuben Alexander, geeft daarvoor een bizarre reden. Hij vindt de Efteling ‘tyfusduur’. Hoewel dat laatste vermoedelijk als grap bedoeld was, werd dat door Efteling-fans niet zo ervaren.

Meer dan 200 verontwaardigde fans lieten als reactie een negatieve recensie achter op de Facebook-pagina van het reclamebureau. De bijna smetteloze rating van Buutvrij for Life, eerder die dag nog vijf sterren, daalde binnen 24 uur naar een magere 1,8. Het legertje Efteling-fans lijkt in de recensies vooral woedend om het uitblijven van een fatsoenlijk excuus. Ze vinden het gek dat uitgerekend een reclamebureau zulke slechte reclame voor zichzelf maakt.

Negatieve recensie over reclamebureau Buutvrij

Negatieve recensie over reclamebureau Buutvrij

Op Twitter reageerde de Efteling zelf erg luchtig op de ontstane commotie en maakte er niet te veel woorden aan vuil. Het reclamebureau daarentegen gooide alleen maar olie op het vuur door nog steeds geen excuses aan te bieden. Op Facebook verscheen een verklaring waarin het bedrijf aangeeft dat ze de stickers beter aan Holle Bolle Gijs hadden kunnen voeren. De creatievelingen plaatsten daarbij een groepsfoto voor het eigen pand, waarop de boodschap ‘We <3 Efteling’ gekalkt was.

Verklaring reclamebureau Buutvrij

Dit zal een wijze les zijn voor bedrijven, en ook voor de Efteling zelf: de fans van het park moet je niet tegen je hebben. Dat blijkt ook uit cijfers van social media-bedrijf Coosto. Als we kijken naar de periode 13 februari 2018 tot en met 13 maart 2018 worden er 16.683 berichten over @Efteling geplaatst op Twitter. Ter vergelijking: over @INGnl, het account van de grootbank die in deze periode dagenlang voorpaginanieuws was vanwege het salaris van de topman, werden maar 10.263 tweets geplaatst.

Buutvrij for life is een creatief reclamebureau en bedacht in het verleden campagnes voor grote merken als KLM, Tony’s Chocolonely en Miele. Of het bedrijf na deze ophef alsnog doorgaat met het ongevraagd stickers plakken op andermans eigendom is niet bekend.

Zie ook: